Відомості про мене

Гнатенко Ірина Вікторівна

Учитель музичного мистецтва 
Розсошенської гімназії  
Полтавського району, Полтавської області

Педагогічний стаж - 31 років

Кваліфікаційна категорія - вища

Методична проблема, над якою працюю:
Формування загальнокультурної компетентності учнів на уроках музичного мистецтва засобами використання інтегративних технологій.

ПЕДАГОГІЧНЕ КРЕДО

«Тільки той стане справжнім учителем, хто ніколи не забуває, що сам був  дитиною...»  (В.Сухомлинський)




Опис досвіду роботу
учителя музичного  мистецтва Розсошенської гімназії , 
спеціаліста вищої кваліфікаційної категорії,
Гнатенко Ірини Вікторівни
   
Працюю над проблемою: «Формування загальнокультурної компетентності учнів на уроках музичного мистецтва засобами використання інтегративних технологій».
Актуальність проблеми
Як вчитель музичного мистецтва використовую різні технології, відповідно до виду уроку. Але хочу виділити інтегративні технології, відповідно до моєї методічної проблеми.
Основною метою освітньої галузі “Мистецтво” є формування в учнів у процесі сприймання, інтерпретації, оцінювання ними творів мистецтва та провадження практичної діяльності системи ключових, міжпредметних естетичних і предметних мистецьких компетентностей як цілісної єдиної основи світогляду, а також здатності до художньо-творчої самореалізації і культурного самовираження. Отже, звернемося до визначення понятя «компетентність».
Відповідно до державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти
Компетентність — набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Виділяють такі основні компетентності:
·        предметні мистецькі (зокрема інтерпретаційні та діяльно-творчі);
·        міжпредметні естетичні (естетичні оцінки й ставлення);
·        ключові (загальнокультурні, інформаційно-комунікативні, соціальні)
Загальнокультурна грамотність занесена до 10 ключових компетентностей в проекті реформування середньої освіти «Нова українська школа». Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
На мою думку, однією з  форм розвитку загальнокультурної     компетентності на уроках музичного мистецтва є використання інтегративних технологій (автор Л.М. Масол)
Інтеграція ( лат. integratio – відновлення, поповнення, від integer – цілий) – поняття, що означає стан або процес наближення, поєднання окремих наук або їх диференційованих частин.
Технології навчання - система методів, прийомів і дій вчителів та учнів у процесі навчання.
Інтегративні технології мають на меті розвиток міжпредметних художньо-естетичних компетентностей. Інтегративні технології є дієвим засобом поліхудожнього виховання завдяки усвідомленню учнями навчального матеріалу в органічних міжвидових мистецьких зв’язках і залежностях. (Масол Л.М. Методика навчання мистецтва в основній школі.  Київ, 2012- 126с.-с.27)
Є три рівні інтеграції: внутрішньопредметна, міжпредметна, транспредметна.
У наукових працях педагогів і психологів (Л. Масол, Н. Бібік, Г. Ващенка, В. Верховинця, О. Запорожця, С. Русової, О.Савченко, В. Сухомлинського та ін.) обґрунтовано важливу педагогічну роль інтеграції в навчанні та вихованні особистості школяра, в активізації різних видів діяльності, у стимулюванні аналітикосинтетичних зусиль дитини, у розвитку її інтелектуальної та емоційної сфери, у формуванні цілісних уявлень про життєві явища і про світ у цілому.
Вважаю, що пропонувати інтегрований матеріал для опанування учнями музичних знань можна як протягом вивчення усієї дисципліни, так і під час засвоєння окремих близьких за змістом до інших предметів тем і понять.
Організовуючи навчально-виховний процес на уроках музичного мистецтва я використовую різні методи та технології, що є актуальними в системі мистецької освіти:
Загальні
-         метод розповіді та бесіди;
-         метод наочності;
-         ігровий метод;
-         метод порівняння та зіставлення;
-         роздумів під музику;
-         метод узагальнення
Спеціальні
-         метод художньо-педагогічної драматургії;
-         метод драматизації;
-         метод «емоційного заряду»
-         метод асоціації
-         пластичного інтонування
-         творчих завдань
-         аналізу музичного твору
та елементи різних технологій
-         елементи інтегративних технологій,
-         проблемно-еврестичних,
-         ігрових,
-         інтерактивних художньо-педагогічних технологій.
Форми навчання: індивідуальна робота, робота в групах, колективна робота, робота в парах.
У своїй педагогічній практиці використовую різноманітні види інтеграції художніх знань, починаючи з міжпредметних зв'язків, що є важливим в роботі з учнями початкових класів. Види інтеграції реалізую через систему творчих завдань інтегративного типу, що передбачають активізацію образних асоціацій учнів у процесі сприйняття та художньо-творчої діяльності.
З-поміж них найтиповішими є такі:
  • добрати до мелодії відповідні за характером лінія-образи («лінія-пружинка», «лінія-хвиля», «лінія-зиґзаґ», «лінія-пунктир»)
  • добрати кольори, відповідні музичним тембрам, образам і настроям;
  • намалювати реалістичні композиції (сюжетно-тематичні, пейзажні тощо)— «візуальні розповіді» до програмних музичних творів;
  • створити музичні образи — інтонації, ритми, «звукові плями», які б характеризували героїв казки, персонажів сюжетної картини або портрета;
  •  передати за допомогою жестів, танцювальних рухів, пантоміми характери героїв казки, персонажів картини, образів програмної музики.

Використовую нетрадиційні види уроків: урок-концерт, урок-вікторина, урок-картинна галерея, урок-подорож, урок-екскурсія.
На своїх уроках музичного мистецтва в початковій школі надаю перевагу ігровим художньо-педагогічним технологіям. Як відомо, що провідна діяльність учнів початкової школи – це гра, тому з метою контролю за рівнем знань та навичків учнів, за допомогою програми Microsoft PowerPoint, розробила ряд питань з перевірки знань у вигляді пазлів «Казкові пазли».
Мої учні є постійними учасниками районного огляду-конкурсу художньої самодіяльності шкіл Полтавського району «Веселка». У 2014 р. – Малашенко Вікторія  посіла І місце на районному конкурсі «Веселка» та І місце на обласному конкурсі «Веселка»,  Дует Герус Тамара та Бачманова Людмила – ІІІ місце. У 2012 році разом з ученицею 10 класу Соловян Мариною писали роботу до МАН у секції українське народне мистецтво на тему «Особливості звучання бугая, козобаса та трембіти: регіональний аспект» (І місце на районному етапі).
На даний час я є головою районного методичного об'єднання вчителів музичного мистецтва, учасник проекту «Інформаційна районна система освіти». Провожу відкриті уроки, семінари, майстер-класи.
Урок музичного мистецтва у 8-му класі "Казковий світ музики Миколи Римського-Корсакова"  був виставлений на сайті Зональна школа новаторства освітян м. Полтави та Полтавського району, на сайті відділу освіти Полтавської РДА.
У складі творчої групи вчителів музичного мистецтва створили та видали посібники з додатком на СD - дисках (мультимедійні презентації до уроків та фонотеки).
З метою зручних способів розміщення, пошуку, оперативного обміну інформацією та для саморозвитку  мною був створений блог.
Також я вивчаю передовий педагогічний досвід:
Ясько Ярослави Петрівни – учителя музичного мистецтва Полтавського  навчально-виховного комплексу (ЗНЗ-ДНЗ) №16, переможця ІІ (обласного) туру всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2013» у номінації «Музичне мистецтво»
Гасенко Любові Іванівни – учителя музичного мистецтва Горянскої ЗОШ І – ІІІ ступенів, Полтавської районної ради


         У чому я вбачаю проблему викладання музики в школі?  По-перше, це зовнішні чинники. Такі як популяризація споживацького ставлення до музики, падіння в суспільстві інтересу до «серйозної» музики взагалі. Я намагаюся на своїх уроках більше давати учням для слухання класичної музики, а потім «викликаю» дітей на дискусію, стосовно відчуттів та емоцій, які викликали певні музичні твори. Намагаюся допомогти дітям зрозуміти задум композитора, додаючи історичний контекст творів (без нього неможливе повне розуміння).




Немає коментарів:

Дописати коментар